SIMULATION – ADVANCED SIMULATION TRAINING AND CLINICAL TRANSLATION

Julho 2 @ 8:30 - Julho 3 @ 18:30

50% to 70.2% of the medical error can be prevented through comprehensive systematic approaches to patient safety. In Europe, the strategies to reduce the adverse events would lead to the prevention of more than 750.000 harm-inflicting medical errors in each year.

Simulation is widely advocated as a means to overcome these problems. It’s an educational method or technique to produce an experience without going to the real event that has emerged as complement to traditional clinically based training, demonstrating competency across the spectrum from individual procedures to complex team-based skills.

This powerful learning tool aims to facilitate learning through immersion, reflection, feedback and practice in a safe environment, enabling control over the sequence of tasks offered to learners, providing opportunities to offer support and guidance to learners and creating tasks that rarely occur in the clinical environment.

At the end of the course each participant should be able to develop and run simulation-based programs, acting as a patient safety stakeholder in training and clinical settings.

Julho 2 @ 8:30
Julho 3 @ 18:30